دوره بازرسی جوش
سیستم وبلاگ دهی

نقد واقعی آواز هنوز در ایران شکل نگرفته است/ منتقد باید فارغ از «تنفر و شیفتگی» به پدیده‌ها نگاه کند

مجله تفریحی و سرگرمی بیست و چهارها تقدیم می نماید: نقد واقعی آواز هنوز در ایران شکل نگرفته است/ منتقد باید فارغ از «تنفر و شیفتگی» به پدیده‌ها نگاه کند در مجله سرگرمی و تفریحی بیست و چهارها:

به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، نخستین نشست آیین آواز در سال جدید برگزار شد تا عدد این سلسله نشست‌ها به ۲۰ برسد. در بیستمین نشست آیین آواز که توسط کانون موسیقی فرهنگسرای ارسباران شکل گرفت محمد ملاآقایی ردیف‌دان و خواننده موسیقی محلی ضمن برشمردن برخی آسیب‌های آواز در این سال‌ها آوازهایی از زادگاهش لرستان را به همراه گروه نوازندگان شامل حماد ملاآقایی (کمانچه)، رضا بیرانوند (تار)، مهدی بیرانوند (کمانچه)، داود بیرانوند (سرنا) و حسن سپهوند (تمبک) ارائه کرد. 

علی عظیمی نژادان روزنامه نگار موسیقی و کارشناس ارشد جامعه شناسی از دانشگاه تهران در کنار علی شیرازی کارشناس مجری نشست ارائه کنندگان مبحث فنی و تئوریک ماه بودند که با عنوان «نقد در آواز ایرانی» به تاریخچه و اوضاع نقد آواز ملی و دستگاهی اختصاص داشت.

ابتدا شیرازی گفت: «به عنوان کسی که دو دهه است به طور مستمر در حال نگارش نقد آواز است همین جا اعلام و در واقع اعتراف می‌کنم که نقد واقعی آواز هنوز در ایران شکل نگرفته است. البته زمینه‌ها و دلایل این آسیب بسیار گسترده است و در جای خودش بایستی به طور مفصل بدان رسیدگی شود».

در ادامه عظیمی نژادان نیز ضمن اشاره به معانی مختلفی که درباره واژه نقد وجود ندارد و بیان این نکته که می‌توان در یک تقسیم بندی، دو نوع نقد رادیکال و محافظه کارانه را از یکدیگر تفکیک کرد. وی بیان کرد: از نظر من منتقد حرفه‌ای فردی است که با رویکردی بیرونی و با فاصله و همچنین داشتن نگاهی فارغ از «تنفر-شیفتگی» به پدیده‌های مختلف نگاه می‌کند و نقاط قوت و ضعف آن پدیده‌ها را همزمان با هم نشان می دهد.

وی با اشاره به مقاله‌ای از ادوارد تی کن موسیقی‌پژوه مشهور در زمینه نقد موسیقی، این نکته را مطرح کرد که باید میان توصیف کننده و بررسی کنندگان پدیده‌های هنری با معلمان موسیقی و ناقدان حرفه‌ای(واقعی) تمایز قایل شویم. بررسی کنندگان یا «ریویو نویسان» کسانی هستند که برای مخاطبان عادی در روزنامه‌ها و جراید غیرتخصصی، می‌نویسند و مسلماً خودشان نیز تخصص خیلی خاصی درزمینه مورد بحث‌شان ندارند اما معلمان موسیقی افرادی هستند که از دانش کافی در زمینه هنری برخوردارند و علاوه بر توصیفات کلی، تفسیرهای علمی نیز از مسایل مورد ارزیابی شان ارایه می دهند، هرچند که به هیچ وجه درباره مسایل هنری و موسیقایی داوری و قضاوت نهایی نمی‌کنند.

در ادامه، محمدفرزین ذوالقدر به همراه سه‌تار بهرام آذرشب آوازی را در راست پنجگاه مرکب اجرا کرد. سپس نوبت به اجرای امیرعلی هاشمی از آوازخوانان جوان و شاگرد محسن کرامتی رسید که عمران قربانی (نوازنده تار)، علی اصغر عاطفی (تمبک) و خشایار اشکوری (کمانچه) او را همراهی کردند.

آوازخوانی مسعود میرزاحیدر خواننده و مدرس پیشکسوت آواز به همراه سه تار حسن علی نژاد و در نهایت اجرای گروه خانوادگی مظلوم به خوانندگی دکتر مسعود مظلوم، سه تار نوازی و همخوانی مهرداد مظلوم و دف مژگان مظلوم پایان بخش نشست بود. سرانجام نیز علیرضا معینی مجری قدیمی اعلام کرد که بیست و یکمین نشست آیین آواز از ساعت 18 سه شنبه 25 اردیبهشت در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ 

مجله سرگرمی بیست و چهارها - کلیه مطالب از سایت های مجاز تهیه شده است و مجله بیست و چهارها مسئولیتی در قبال محتوی ندارد. این سایت تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران است.


مشاهده : نقد واقعی آواز هنوز در ایران شکل نگرفته است/ منتقد باید فارغ از «تنفر و شیفتگی» به پدیده‌ها نگاه کند

نقد واقعی آواز هنوز در ایران شکل نگرفته است/ منتقد باید فارغ از «تنفر و شیفتگی» به پدیده‌ها نگاه کند

18 April 2018 | 2:39 pm

دوره بازرسی جوش
درج آگهی رایگان